1 millió repülőgépet figyelnek a Hungarocontrol radarjai (Ep. 268)
Az egyik lassan forog és távolra néz. A másik a repülőtér közelkörzetét felügyeli. A harmadik pedig a ferihegyi forgalmi előtéren, gurulóutakon, futópályákon zajló mozgásokat monitorozza. Radarok közelről.
Hányféle radar figyeli a hazai égboltot? Mi a különbség a távolkörzeti és a közelkörzeti között? Mit tud az elsődleges és a másodlagos radar? Egyáltalán hogy néz ki egy hegytetőre telepített radarállomás?
A pandémia előtti utolsó rekordévben, 2019-ben több mint 1 millió repülőgép biztonságát garantálta a Hungarocontrol, azt követően, hogy mind a hazai, mind a koszovói légtérben jelentősen nőtt a forgalom. A hazai radarok és a magyar légiforgalmi irányítók 758 ezer átrepülő gépet felügyeltek és kezeltek, a ferihegyi repülőtéren megforduló járatok száma pedig megközelítette a 122 ezret. A repüléstájékoztató szolgálat 65 ezer légijárművel foglalkozott.
Kik üzemeltetik ezt a rendkívül összetett rendszert? Hogyan jutnak el az információk a Bakony tetejéről a ferihegyi Igló utcába? Ezt is megmutatjuk a mai epizódban. (Szerkesztő: Kránitz Balázs)
Ha támogatnád az Aeroparkban látható repülőgépek újjászületését: Adomány utalással: 10101360-03379200-01003004 Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. (Kérjük, a megjegyzés rovatba a következőt írd: adomány) További adatok itt: www.aeropark.hu